Lätt vardagsträning

Det är otroligt vilken stor skillnad lite vardagsmotion kan göra. Det kanske inte är ett idealt sätt för dem som vill gå ned i vikt, men det kan vara skillnaden mellan att gå upp 2-5 kilo mer år eller inte.

cycling to work_311396810

Cykla

Sätt igång och cykla till affären eller jobbet. Ta en söndagstur med cykeln på helgen om du annars brukar bara ta det lugnt hemma. Om du har långt till jobbet kan du investera i en elcykel för att kunna ta pauser på vägen och fortfarande få en del motion. Du slipper trampa i branta backar. En elcykel kan skjutsa dig ungefär fem mil på en laddning, så du kommer garanterat kunna ta till dig jobbet utan alltför stor ansträngning.

Städning

Försök att överdriv dina rörelser när du städar. Du kan hänga vikter på dammsugarslangen för att göra den tyngre att dra omkring. Du kan bestämma att göra en squat varje gång du böjer dig ned eller ska städa nedanför en viss höjd. En squat är en perfekt övning för starka lår och en snygg, rund rumpa!

Trappor

Träna knän och lår genom att ta två trappsteg åt gången. Strunta i hissen i den mån du kan. Försök också komma ut och röra på dig under lunchen. Under sommaren kan man äta lunchen utomhus och ta en promenad till en bänk en bit bort. Fråga runt, det är säkert fler medarbetare som skulle vilja röra sig lite på lunchen. Har man redan ett aktivt jobb kan man så klart skippa detta, eftersom man behöver vila också under dagen.

Stegräknare

Det sägs att vi borde gå ungefär 10 000 steg om dagen för att må bra och inte gå upp i vikten. Har man ett stillasittande jobb kan det dock bli så lite 2 000 steg om dagen. Har man stegräknare på bältet eller i fickan kan man hålla koll på hur mycket man rör på sig och välja att ta en liten omväg hem eller ta en kort promenad under lunchen för att öka upp stegen.