Styrketräna även hemma

När man talar om styrketräning är det nog många som direkt tänker sig något som att lyfta vikter på gymmet. Men faktum är att styrketräning är så mycket mer än bara det. Och det går alldeles utmärkt att utföra en hel styrketräning utan att ens lämna hemmet.

Hantlar och även skivstänger fungerar lika bra hemma som på gymmet. Men vill man inte riskera att skada golvet om de skulle slippa ur greppet är det kanske bäst att vända blicken mot andra sorters produkter.

Styrketräning är dock inte något som alltid kräver utrustning och redskap. Man kan komma väldigt långt bara genom att använda kroppen som redskap. Alla känner ju garanterat till övningar som armhävningar, situps, knäböj, plankan och många fler.

Somliga känner att de snabbt blir uttråkad av styrketräning och att det är en vanlig anledning bakom varför de inte tränar på gymmet kan kanske lyckas bättre i hemmet. Där kan man ju trots allt slå på TV:n och träna samtidigt som man blir underhållen.

Har man dock inte hållit på med styrketräning innan är det klokt att följa några grundläggande råd:

  • Fokusera alltid på tekniken först. Gör detta med låg belastning för att minska risken för skador.
  • Träna även de mindre muskelgrupperna då dessa hjälper till att stabilisera kroppen i både träning och till vardags.
  • Lär dig bra andningstekniker för att underlätta träningsmomenten.
  • Tänk alltid på hållningen vid lyft och liknande övningar.
  • Träna regelbundet men variera gärna övningarna från pass till pass.
  • Kör några minuters uppvärmning med låg belastning för att förbereda kroppen innan passet.

Vill man ta styrketräningen på riktigt allvar är det också rekommenderat att ta sig en titt på kosten. Bra kosthållning kommer inte bara vara bra för hälsan, utan kan även betyda bättre resultat av träningen. Det finns många tips att hitta för den som är intresserad av att veta mer.

Att träna hemma behöver oftast ett viss mått av utrymme. Mycket beror så klart på vilka sorters övningar man tar sig an. Se åtminstone till att du inte når något av inredningen där du står. Kan vara klokt att testa med både armar och ben om du tränar något som kräver väldigt vida rörelser.

Ett bra underlag är i regel också något man vill satsa på för att inte råka halka. Ett par träningsskor man bara använder inomhus kan vara en bra lösning för många sorters golv. Att träna på en vanlig rumsmatta kan också vara ett alternativ, men endast om den inte kan glida iväg under fötterna under övningarna.

Träna också gärna med ett fönster öppet för att luften ska kunna cirkulera bättre i rummet. Det blir lättare för svettdoften att försvinna efteråt då.